20/23 januari - Uluru/Ayers Rock - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu 20/23 januari - Uluru/Ayers Rock - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu

20/23 januari - Uluru/Ayers Rock

Blijf op de hoogte en volg Margriet/Lieneke

24 Januari 2015 | Australië, Port Douglas

Vroeg uit de veren vandaag (04.30u) om bijtijds de auto te kunnen inleveren en in te checken voor onze vlucht van Cairns naar Uluru (Ayers Rock). Het beloven heel erg warme dagen te worden: de weersvoorspellingen geven 40+ aan. Bij aankomst staat er weliswaar een lekker windje, maar dat is heel bedrieglijk omdat je er nog sneller door uitdroogt. Het devies is dan ook altijd een fles water bij je te hebben en de hele dag door te drinken!
Onze kamer in Desert Garden is nog niet klaar dus gaan we maar even het centrale plein verkennen. Lieneke had van een vorige reis een netje tegen de heel opdringerige vliegjes. Geen overbodige luxe!

Voor 's avonds staat onze eerste tour al gepland: Uluru sunset & bbq. Op een centrale parkeerplaats met mooi uitzicht op Ayers Rock stonden keurig tafels met drankjes en borrelhapjes klaar. Het werd een drukte van belang; we waren zeker niet de enigen. Maar dat maakte het ook wel amusant. Je moet je echt niet voorstellen om hier in het hoogseizoen te komen. Dan staat er letterlijk een file!
Toen de zon de rots nog mooier rood dan hij al van zichzelf is had gekleurd en achter de horizon was verdwenen, werden we afgezet op een plek waar een aantal lange tafels was gedekt en waar dus de bbq plaatsvond. Uitstekend verzorgd en zelfs alle drankjes zaten erbij. En die vloeiden dan ook rijkelijk waardoor het almaar gezelliger werd ..... Behalve steak, lamsworstjes, kipsate en garnalen, stond er ook kangoeroe op het menu. Het smaakt niet heel erg uitgesproken, maar naar een mengeling van soorten vlees die we kennen.
Tot slot werd er een korte uitleg gegeven over de prachtige sterrenhemel.
Na een geslaagde avond waren we om een uur of 11 thuis. Gelijk naar bed, want de volgende ochtend moesten we alweer om 04.45u klaarstaan voor de de sunrise & basewalk tour!
De laatste was met een klein groepje en de super-enthousiaste gids Joanne uit Canada. Ze was heel erg geïnteresseerd in de cultuur van de Aboriginal-gemeenschap rond Uluru en kon boeiende verhalen vertellen, waardoor je met andere ogen naar Ayers Rock ging kijken.
Na de tour een grote leegte ...... Oftewel voor de verandering eens even niks gedaan!

Vrijdag, alweer de laatste dag in het luxe Ayers Rock Resort. Lekker uitgeslapen omdat pas om 14.30u laatste tour gepland staat. Dit keer de Kata Tutja ofwel de Olga's. Een geologisch anders dan Uluru samengestelde, in een serie naar boven gestuwde rode, enorme rotspartijen. Aangezien de temperatuur er vandaag flink kan oplopen, is de in het programma opgenomen drie uur durende wandeling geschrapt. In plaats daarvan twee kortere van een uur. Er wordt meerdere keren sterk op aangedrongen regelmatig te drinken. Een wijs advies, want bij de laatste wandeling in de Walpa Gorge, bleek het 48 graden te zijn! Dan ligt uitdroging op de loer! Maar het was de moeite waard en we hebben beiden de tocht volbracht. En het aanschouwen van de sunset ging weer onder het genot van een hapje en een drankje.

Morgen begint onze volgende etappe: Sydney en de erachter liggende Blue Mountains.

• 25 Januari 2015 - 14:28

Marina:

Goedemorgen (Voor jullie) Margriet en Lieneke,
    Wat een uitgebreide verslagen krijgen wij steeds weer van jullie! Heel leuk om te lezen.
    De uitdrukking " na regen komt zonneschijn" is voor jullie wel van toepassing geweest, de afgelopen dagen. Margriet je hebt vast veel mooie rode foto's kunnen maken. Ben benieuwd naar het/de fotoboek(en) die je vast gaat na terugkomst gaat maken.
    Veel plezier in het koelere Sidney.
    Groet Ewald en Marina