23/26 januari - Sydney - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu 23/26 januari - Sydney - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu

23/26 januari - Sydney

Blijf op de hoogte en volg Margriet/Lieneke

27 Januari 2015 | Australië, Port Douglas

Wat een overgang weer: van woestijn naar wereldstad! En van 40 gr. naar een heerlijke 25. Op het vliegveld gelijk een ov-pas gehaald voor metro, bus en ferries. Een goed besluit want die hebben we er al vrij snel uit.
De eerste avond een flinke, oriënterende wandeling gemaakt, richting Circular Quai. De volgende ochtend met de metro dezelfde kant op gegaan en daarna de wijk de Rocks - een leuke buurt met oude pakhuizen -in geweest en naar Darling Harbour (DH) gelopen. Ook diverse "ritjes" met de ferry gemaakt, met prachtig uitzicht op de brug en het Opera House. Na een pauze in het hotel weer richting DH gegaan, waar om 9 uur een vuurwerk werd afgestoken. We waren bepaald niet de enige bezoekers van het evenement.

Zondagochtend bezoekje aan de Tarongo Zoo gepland. Het was erg warm en ook daar was het natuurlijk vreselijk druk. Het was dat een aardige man voor ons in de rij vertelde dat je door hun Facebook-pagina te "liken" 40% korting kreeg. Anders was het feest niet doorgegaan. De tuin ligt tegen een heuvel aan en is erg mooi aangelegd. Maar de dieren hadden het natuurlijk ook (te) warm en vonden al die mensen maar vermoeiend. Helaas niet de allerbeste dag dus om ze goed te kunnen zien.
Voor 's middags om 5 uur stond een voorstelling in het Opera House op het programma. Margriet had via internet kaartjes geregeld voor Great Opera Hits met 4 geweldige solisten een heel grappige speaker/pianist. Het was een heel zwoele avond en een enorme drukte op de vele terrassen. Een overheerlijke maaltijd bij een Italiaans restaurant was een prima afsluiting.

Ons (Travelodge) hotel ligt heel centraal, maar wel in een beetje lege, sfeerloze straat in het financiële hart van Sydney. Op een hoek van de straat vond op 15 december de gijzeling/shooting plaats in het Lindt-café. Dat is nu gesloten en helemaal afgetimmerd. Wat nog herinnert aan het vreselijke incident is een monumentje voor een van de twee gijzelaars die er bij omkwamen, waar op Australia Day een heleboel vlaggetjes en wat bloemen zijn geplaatst.

Op Australia Day eerst even de officiële ceremonies op televisie gevolgd. Het is een soort Koningsdag, maar wel grootser, met dit jaar veel nadruk op de trots op hun land en de vrijheid die de inwoners genieten. De drang om ons in het feestgedruis te begeven was niet zo heel erg groot omdat het helaas flink regende. Toen we uiteindelijk toch naar buiten gingen, kwamen we in een straat waar honderden antieke auto's van heel veel merken waren opgesteld, waaronder ook een aantal nostalgische Toyota's. Daarna door de Botanic Gardens een blik geworpen in het Government House (soort werkpaleis van de minister-president).
Op het eind van de avond een tropische regenbui, dus maar weer snel met de metro naar het hotel. De afgelopen twee dagen is er even veel regen gevallen als normaal in eenmanfractie. Het was zelfs op het nieuws.