27/30 januari - Leura/Blue Mountains - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu 27/30 januari - Leura/Blue Mountains - Reisverslag uit Blue Mountains, Australië van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu

27/30 januari - Leura/Blue Mountains

Blijf op de hoogte en volg Margriet/Lieneke

30 Januari 2015 | Australië, Blue Mountains

We pakken de boel weer in om richting de Blue Mountains te gaan, een heel bijzonder natuurgebied een uurtje of twee ten westen van Sydney.
Het regent zo abnormaal hard dat we de bagage maar even in het hotel achterlaten en te voet naar Europcar gaan. Daar gaat het niet van een leien dakje en moeten we best lang wachten. Maar dat is de moeite waard: we krijgen een heel leuke, pittige auto mee: een Hyundai Accent. De verwachte twee uurtjes worden wel wat meer door een paar detours die niet helemaal goed uitpakten. Maar dat mocht de pret niet drukken. De regen maakte het niet echt aantrekkelijk om een flinke wandeling of zo te maken. Tegen de avond vonden we in Leura een prima hotelkamer en liepen we nog even de "Mall" op en neer. Leuke winkeltjes, maar allemaal natuurlijk dicht.
Dus maar weer een mooie tenniswedstrijd gekeken.
Ook de volgende dag was het prutweer en dichte mist met nul zicht. Wel een poging gedaan de beroemde Three Sisters te ontwaren, maar die waren helaas in dichte nevelen gehuld. Een wandelingetje in het naastgelegen plaatsje Katoomba zorgde voor wat tijdverdrijf. 's Avonds een film met Rowan Atkinson gekeken en al met al een relaxed dagje.
De weersverwachting voor donderdag is veelbelovend en komt ook helemaal uit. Het is prachtig zonnig met wat mooie witte wolkjes. We staan bijtijds op en zijn al om 10.00 u in het Aboriginal Center om een korte show bij te wonen. Het is goed om iets van de historie en cultuur van deze oorspronkelijke bewoners mee te krijgen.
Daarna op pad om een wandeling in het Nationale Park te maken: een stukje cliffwalk en dan The Giant Stairway af vanaf een van de Three Sisters. Een goede keuze, want 900 treden naar boven is toch een stuk vermoeiender dan naar beneden. Maar ook dat wat ontspannend genoeg en een "goede" oefening voor lijf en leden. Maar we haalden zonder kleerscheuren de bodem en daarna was het nog 1,5u over een relatief gemakkelijk maar prachtig pad naar Scenic World met het steilste bergtreintje ter wereld (56 gr.), de Sky Way en de Cable Way die allemaal prachtige uitzichten boden op de Jamison-vallei, Three Sisters en Katoomba-watervallen. We hebben ze natuurlijk alle drie een paar keer genomen.

De naam Blue Mountains schijnt voort te komen uit het feit dat de dichte eucalyptusbossen een blauwe gloed geven, wat vooral 's middags goed zichtbaar is.
Al met al een inspannend maar bijzonder dagje om niet niet snel te vergeten!

Vrijdag alweer - met wat laatste blikken op de Blue Mountains - teruggereden naar Sydney, om ons klaar te maken voor Tasmanië. Overnachting naast het vliegveld in een Ibis Budget Hotel.

• 30 Januari 2015 - 22:27

Hetty: