Hanmer Springs en Westport 19/20 dec - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu Hanmer Springs en Westport 19/20 dec - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu

Hanmer Springs en Westport 19/20 dec

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet/Lieneke

20 December 2014 | Nieuw Zeeland, Westport

Het is de dag dat we het oosten van het zuidereiland verlaten en richting het westen vertrekken. Dat betekent de zuidelijke "Alpen" oversteken. Prachtige wegen waar maar heel weinig verkeer gebruik van maakt. We doen het vandaag rustig aan en strijken neer in Hanmer Springs, een leuk vakantiedorp waar allerlei buitensport-activiteiten plaatsvinden. In de zomer raften, bungeejumpen, jetboaten; 's winters is het een skigebied. Een ander belangrijke reden om er naar toe te gaan zijn heerlijke warmwaterbronnen, waar we helaas geen tijd voor hadden.

We zaten rustig wat te lezen c.q. te dommelen op de camping toen we in de verte Schotse doelzakmuziek hoorden. Reuring, dus gauw in de benen naar het dorp! Daar bleek de jaarlijkse Santa-optocht plaats te vinden. Een hele happening voor de inwoners uit de wijde omtrek, met wel een stuk of 10 "praalwagens". Lieneke zet er wat foto's van op Facebook.

Na een onrustige nacht (we stonden op een nogal oneffen stukje gras, dus de camper hing scheef) zetten we koers naar Westport. Onderweg stopten we in Reefton, een ingeslapen, maar authentiek gehucht dat ooit welvarend was vanwege steenkool en goud. We werden door twee oude bebaarde mijnwerkers uitgenodigd voor een kopje thee, maar hebben dat vriendelijk maar beleefd afgeslagen. De veelal houten huizen en gebouwen geven het geheel een leuk sfeertje. De rit voerde verder langs de loop van de Buller River, die door de aanvoer vanuit heel veel kleinere bergbeken van een piezelstroompje in een enorm rivierbed allengs uitgroeide tot een bulderende rivier die uitmondt in de oceaan.

In the middle of nowhere bestelden we een heerlijke cappuccino met een muffin. Wederom op een plek waar warmwaterbronnen zijn. De locatie is geheel in Japanse sfeer gebouwd en wordt ook door Japanners gerund. Zoiets verwachtten we daar totaal niet. Een aanrader als je het in kunt plannen tijdens een reis.

We hadden nog tijd over om bij Westport nog een pelsrobben-kolonie te aanschouwen. Het is de tijd dat er veel jongen zijn, dus altijd wel wat te zien. Er staan overal heel mooie informatieborden met uitleg over de robben en de vogels die er te zien zijn. O.a. diverse soorten meeuwen en aalscholvers, maar we zagen ook de eerste wanaka's die alleen in Nieuw-Zeeland voorkomen. De bedreigde kleine blauwe pinguïn komt ook voor, maar die komen pas in de avond aan land.