Twee in één: Punakaiki/Hokitika en de gletschers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu Twee in één: Punakaiki/Hokitika en de gletschers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Margriet/Lieneke Pauw/Dunning - WaarBenJij.nu

Twee in één: Punakaiki/Hokitika en de gletschers

Door: Margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet/Lieneke

24 December 2014 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Punakaiki/Hokitika (21 dec)
Vanuit Westport zetten we verder koers naar het zuiden. Om een uur of 11 zou het volgens de tabellen hoog water zijn bij de Pancake Rocks. Dat kan in de zgn blowholes spectaculaire beelden opleveren. Het zijn holtes in de uitgesleten rotsen waar dan de zee met volle vaart in dendert en dan heel hoog opspat. Helaas waren we blijkbaar toch wat aan de late kant, want het hoogtepunt was al voorbij. Al zou je dat aan de horde mensen (voor NZ begrippen) niet zeggen. Toch wel even het rondje gelopen en bij de camper een bakkie koffie gezet. Toch wel handig zo'n keukentje aan boord. We kregen direct gezelschap van een weka (of "boskip") die lekker om ons heen bleef scharrelen. Grappige beestjes.

Verderop in Hokitika beland. Volgens mij was ik er 5jaar geleden met Hanneke en Loes ook geweest. Ik herkende een glasblazerij waar we toen mooie handgemaakte kiwi-tjes hebben gekocht. Heb nu de collectie uitgebreid met een kleine blauwe pinquin die we ongetwijfeld nog wel ergens gaan zien. Misschien morgen wel.....

Iets over het kamperen hier. We hebben tot nu toe bijna allemaal Top10-campings gehad. Een goede keten, waarvan je ook een lidmaatschapskaart kunt aanschaffen. Die hebben we er als rechtgeaarde Hollanders natuurlijk al lang en breed uit. Ze zijn over het algemeen erg goed uitgerust met ruime plaatsen, een heleboel douches, toiletten en keurige kookfacilteiten.
In Hokitika belandden we noodgedwongen op een niet-Top10 camping. Hoewel we geen armoe hebben geleden was het er toch wat minder. Maar prima voor een nachtje.

Onderweg nog even een historisch dorpje (Shanty-town) bezocht met een oud treintje dat door een prachtige stoomlocomotief werd geduwd, resp. Getrokken werd. Vroeger deden ze dienst voor het vervoeren van boomstammen om de mijnschachten te kunnen stutten en later ook voor steenkolen. Was best een grappig intermezzo.

Gletschers (22/23 dec)
Het gebied dat we vandaag en morgen aandoen wordt niet voor niks de Alpen van het zuidelijk halfrond genoemd. Vanuit het niets - oftewel helemaal niet ver vanuit de kust - rijzen bergen op van ruim 3500m. Compleet met besneeuwde toppen en diverse gletschers. Een van de bekendste is Mount Cook. Franz' Jozef hebben we letterlijk links laten liggen en zijn gelijk doorgereden naar Fox. Direct ook maar een mooie wandeling naar het begin cq het eind van de gletscher gemaakt. Een lekkere tippel van ruim een uur. De energie hebben we aangevuld met herteworstjes met pruimen en de regionale lekkernij "whitebait": hele kleine visjes die met huid en haar opgegeten worden. In mijn gerecht verwerkt in een omelet.

Het was de bedoeling om vóór zonsopkomst op te staan om de zon over de bergen te zien opkomen. Maar het was heel erg koud, dus bleven we lekker liggen. Hoewel "lekker" ... Hoe zuidelijker we komen, hoe meer "sandflies" . Gemene kleine stekertjes waarvan de beten pas een halve dag later verschriiiikkkkelijk gaan jeuken. Dus we hebben inmiddels een halve apotheek met speciale afschrikspulletjes en afterbites.

Wel maakten we alsnog een erg mooie wandeling rond Lake Matheson waar - 's morgens in alle vroegte - de bergen in spiegelen. Het idee hebben we er wel degelijk van meegekregen. Verder een beetje aangetut op de camping, zoals wasje gedaan. 'S Middags is Lieneke even een wandeling in het dorpje gaan maken en heb ik een soort Jurassic Park wandelingetje gemaakt en nog even bij de gletscher geweest. Je weet immers maar nooit of en wanneer je er nog eens komt.

Aangezien er in Fox een zeer beperkt aanbod in de general store was, hebben we maar even een hamburger gegeten in een van de plaatselijk kroegen. Bij thuiskomst nog een geweldig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen in de avondzon.

• 24 December 2014 - 13:23

Margreet:

Het leven bij jullie is zo helemaal anders dan bij ons nu. Hier iedereen druk met kerstinkopen, dus volle winkels en veel stress op de gezichten.

Het klinkt geweldig wat jullie allemaal zien en doen.

Fijne kerstdagen daar aan de andere kant van de wereld!

groetjes,
    Margreet en Paul

• 24 December 2014 - 15:27

Hanneke:

Ja, die zandvliegen herinner ik me ook. Heel irritant. Hier is het somber en nat. Hopelijk bij jullie beter weer.
    Voor beiden hele fijne Kerstdagen, ook al zal dat wat anders worden gevierd.
    Liefs,
    Jan en Han

• 24 December 2014 - 17:27

REM EN HET:

Lieve Marlientjes,

Het klinkt allemaal zooooooo relaxed, jullie zijn vgls mijdoorgewinterde globetrotters!

Jullie Kerst zal ook wel compleet anders zijn...als ik vorig jaar voor de geest haal, Margriet, weet je nog in de kathedraal, met dat mooie gezang? Mijn DVD is af, dus we maken vlug een afspraak om met CAR en jou te kijken! Misschien vindt Lien t ook leuk?

Voor jullie beiden,goede dagen, met lekkere wijn en worstjes...
    Xxxx REM EN HET